Een mens kan niet zonder een ander. Elk mens is uniek. Een mens leeft in een maatschappij. En dat brengt rechten en plichten met zich mee.
Een mens kan niet zonder een ander. Elk mens is uniek. Een mens leeft in een maatschappij. En dat brengt rechten en plichten met zich mee.
Op De Kom werken we met de LACCS-methodiek: Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding. Deze methodiek helpt ons om onderwijs en zorg voor kinderen met een ernstige meervoudige beperking (emb) goed vorm te geven.
De LACCS-methodiek richt zich op wat écht belangrijk is in het leven van een kind: zich prettig voelen, gezien worden en mee kunnen doen. Op De Kom zetten we deze aanpak in om eigenaarschap te stimuleren, onderwijs inclusiever te maken en de kwaliteit van leren zichtbaar te houden.
Met LACCS letten we op signalen van onze leerlingen en reageren we hierop. Zo voelt een leerling zich gezien en gehoord. Ook geven we kinderen de kans om keuzes te maken en initiatief te nemen. Door zelf te ervaren, ontdekken en meedoen groeit het gevoel van eigen regie.
Onze leraren krijgen scholing en ondersteuning om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten. Tijdens studiedagen en cursussen leren zij hoe de LACCS-methodiek hierbij kan helpen, steeds passend bij de mogelijkheden van de leerling.
Ouders kennen hun kind het beste. Daarom betrekken we hen altijd bij het opstellen van het LACCS-handelingsplan. Dit gebeurt tijdens de Goed Leven Gesprekken en als dat nodig is in ontwikkelingsfasegesprekken. Zo zorgen we samen voor de juiste aanpak.
Werken met LACCS vraagt om goede samenwerking. Het team moet draagkracht hebben en gemotiveerd zijn. Coaching en sturing vanuit het management en scholing vanuit Punt Speciaal zijn daarbij belangrijk. Daarnaast zorgen we voor tijd en ruimte om samen te overleggen.
Dankzij LACCS wordt het onderwijs inclusiever. Elke leerling krijgt de kans om mee te doen op zijn of haar niveau. Soms gaat dit om hele kleine, maar waardevolle stapjes. Binnen onze leerroute 1-klassen is en wordt het team hiervoor geschoold.
We passen ruimtes en materialen aan, zodat leerlingen mee kunnen doen. Ook nemen we hen mee naar gezamenlijke activiteiten in de school, zoals muzieklessen of vieringen. Zo leren ze samen met andere klassen.
Veel leerlingen leren het beste door ervaringen. Daarom trekken we eropuit: wandelen, naar het zwembad, de kinderboerderij of de speeltuin. Ook uitstapjes naar theater of later stages horen daarbij. Zo ontdekken kinderen stap voor stap de wereld buiten school.
Bij emb-leerlingen zijn toetsresultaten vaak niet geschikt. Daarom werken we met persoonlijke doelen in het LACCS-handelingsplan. Samen met ouders stellen we deze doelen vast tijdens een Goed Leven Gesprek.
We stemmen doelen en trajecten af door goed te kijken en te luisteren naar de leerling. Daarbij werken we samen met ouders en andere professionals, zoals logopedisten, fysiotherapeuten en begeleiders.
We leggen de plannen en evaluaties zorgvuldig vast in systemen als Parnassys en Schoolaris. Zo houden we de ontwikkeling van iedere leerling goed in beeld.
De LACCS-methodiek helpt ons om onze missie waar te maken: het best passend toe leiden naar de best passende plek. Door te kijken naar de vijf LACCS-gebieden zien we beter wat een leerling nodig heeft en of het leven op school en thuis in balans is. Daarmee kunnen we écht maatwerk leveren, passend bij de fase waarin de leerling zit.