Een mens kan niet zonder een ander. Elk mens is uniek. Een mens leeft in een maatschappij. En dat brengt rechten en plichten met zich mee.
Een mens kan niet zonder een ander. Elk mens is uniek. Een mens leeft in een maatschappij. En dat brengt rechten en plichten met zich mee.
De capaciteiten en mogelijkheden van onze leerlingen staan bij ons voorop! We begeleiden leerlingen om op een zinvolle en plezierige manier optimaal te functioneren in de maatschappij.
Onze leerlingen zijn vanwege hun beperking afhankelijk van hun begeleiders. Met het gevaar dat voorbij gegaan wordt aan hun werkelijke behoefte. Dat mag niet, want: iedereen heeft zijn eigen karakter en identiteit. Ons onderwijs moet bijdragen tot persoonlijkheidsvorming, die niet los gezien kan worden van het opgroeien tot volwassenheid. Al onze leerlingen hebben het recht een authentiek mens te zijn en iemand te worden die zichzelf durft te zijn.
Dit bereiken we door te zorgen voor een passend pedagogisch klimaat en door het geven van onderwijs. Verschillende onderdelen van het speciaal onderwijs (so) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) worden in onderlinge samenhang gegeven.
De Kom is, met haar verschillende schoollocaties, onderdeel van Punt Speciaal onderwijsgroep regio Land van Maas en Waal. Op De Kom zijn we gespecialiseerd in leerlingen met autisme, ernstig meervoudige beperkingen en externaliserend gedrag.
Regiodirecteur
Jos van Summeren
Locatieleiders
Anne-Marie Wijffels (so)
Astrid van Gessel (vso)
Regiodirecteur
Jos van Summeren
Locatieleider
Anne-Marie Wijffels
Regiodirecteur
Jos van Summeren
Locatieleider
Anne-Marie Wijffels
Op basisschool De Laak in Wamel zijn twee so-groepen van De Kom gehuisvest. De scholen werken organisatorisch en inhoudelijk samen.
Op een ochtend bij De Laak: er heerst een prettige en schoolse sfeer in de klassen. Een van de leerlingen doet de tafels af met een doekje, twee kinderen vragen hun leraar om te komen eten in de speelgoedkeuken en weer twee anderen doen oefeningen op een tablet. Een meisje komt terug met haar leesmaatje van De Laak. Hier is duidelijk sprake van maatwerk.
Aansluitend worden de leerlingen opgedragen om plaats te nemen aan hun tafels. De leraar spreekt hen centraal toe, ondersteunt met gebarentaal. Ze gaan met z’n allen naar buiten en pakken om en om hun jassen van de gang.
De leraren werken hard aan zelfredzaamheid; van toiletbezoekjes tot voor de spiegel hun eigen mond met een doekje afdoen na het eten.
Soms komt een leerling van De Laak iets uitleggen in de klas, bijvoorbeeld over rekenen. Ook is er een kleuter van De Kom die meedoet in de kring-momenten van De Laak. Dit zijn waardevolle uitwisselingen vanuit beide kanten.
De Kom is de onderwijspartner van Linawijs. Linawijs biedt een integraal aanbod van onderwijs en zorg. Gericht op kinderen met complexe internaliserende problematiek die thuis zijn komen te zitten of ernstig vastlopen in het reguliere en/of speciaal onderwijs. Veel van deze kinderen hebben autisme, zijn emotioneel veel jonger dan hun kalenderleeftijd, hebben forse prikkelverwerkingsproblemen en zijn normaal tot hoogbegaafd.
Visie
Ieder kind heeft recht op ontwikkeling. Er is een groep kinderen met autisme die niet tot ontwikkeling kan komen binnen de bestaande voorzieningen van onderwijs en zorg. Linawijs biedt deze kinderen een plek om tot ontwikkeling te kunnen komen om hierdoor de kans op een zo stevig en volwaardig mogelijke plek in de maatschappij te krijgen.
Missie
Binnen Linawijs werken we aan ieders ontwikkeling in aansluiting op de ontwikkelingsleeftijd en behoeftes van een kind met autisme zonder tijdsdruk en prestatiedwang. Dit doen we via motivatie, rust, veiligheid en context op een flexibele manier in een prikkelarme, maar ook stimulerende omgeving.
Welke kinderen komen hiervoor in aanmerking?
Bij de toelatingsprocedure bepalen de directie van Linawijs en het managementteam (lid van de commissie voor begeleiding) van De Kom gezamenlijk of het kind toelaatbaar is.
Op onze school geven we speciaal onderwijs (so) aan leerlingen vanaf 4 jaar en voortgezet speciaal onderwijs (vso) aan leerlingen vanaf 12 jaar. Onze leerlingen hebben vanwege hun beperkingen extra ondersteuning nodig. Wettelijk verlaten de leerlingen van het so de school in het schooljaar waarin ze 12 zijn geworden. Voor leerlingen van het vso met uitstroomprofiel dagbesteding en arbeid geldt leerplicht wettelijk tot en met het schooljaar waarin de leerling 16 wordt. Voor leerlingen met uitstroomprofiel vervolgonderwijs geldt de leerplicht tot en met het schooljaar waarin de leerling 18 jaar wordt.
Indien de leerling hierbij gebaat is, wordt in overleg met het samenwerkingsverband, afgeweken van deze leeftijden en kan de leeftijd van schoolverlating worden verlengd tot en met het schooljaar waarin de leerling 14 wordt (voor so) of waarin de leerling 20 wordt (voor vso). Daarbij kijken we naar de leerbehoefte en het ontwikkelingsperspectief van de leerling.