Een mens kan niet zonder een ander. Elk mens is uniek. Een mens leeft in een maatschappij. En dat brengt rechten en plichten met zich mee.
Een mens kan niet zonder een ander. Elk mens is uniek. Een mens leeft in een maatschappij. En dat brengt rechten en plichten met zich mee.
Na de zomervakantie zijn we gestart met een nieuwe leren op locatie-werkplek bij dagbesteding Spetters (van Driestroom) aan de Danielsweg in Nijmegen. We willen leerlingen voorbereid laten deelnemen aan de samenleving, stap voor stap en in een veilige omgeving die bij hen past. Deze plek helpt ons om de leefwereld van leerlingen te vergroten.
Elke donderdag zijn we van 09.30 tot 13.15 uur op de locatie. We gaan met twee of drie leerlingen uit twee klassen. Sommige leerlingen gebruiken een elektrische rolstoel. Daarnaast werken zij in een Adremo-stoel. In deze stoel kunnen zij zelf rijden met hun hoofd en voeten. Dat hebben zij jarenlang geoefend met de fysiotherapeut. Nu zetten zij deze vaardigheden rustig in de praktijk in.
Binnen de groepen van Spetters voeren de leerlingen verschillende taken uit. Ook bezoeken we wekelijks de markt om de hoek. De leerlingen lopen of rijden in hun Adremo-stoel naar de markt en we kopen samen eieren. Zo oefenen zij vaardigheden die zij later in het dagelijks leven nodig hebben. Voor sommige leerlingen is dit een grote stap. Door deze plek ervaren zij hoe het is om buiten de school te leren, in hun eigen tempo.
Voor ouders kan dit betekenen dat hun kind thuis soms meer wil vertellen, nieuwe ervaringen meeneemt of meer initiatief laat zien. Dat zijn mooie signalen van groei.
Met deze werkplek zetten we een stap richting onderwijs dat steeds meer in de samenleving plaatsvindt, zoals beschreven in ons Richtpunt. Zo bouwen we samen aan onderwijs waarin leerlingen kunnen oefenen, meedoen en ontwikkelen op een manier die bij hen past.
We voelen ons welkom bij Spetters. De samenwerking is fijn en betekenisvol. Samen geven we leerlingen waardevolle ervaringen buiten de school.