De Kom
Toegankelijkheid
Tekst vergroten
Normaal
Groter
Grootst
Contrast
Normaal contrast
Zwart contrast
Wit contrast
  • Home
  • Onze school
  • Onderwijsaanbod
  • Praktische info
  • Kennismaking
  • Documenten
  • Uitgelicht
  • Contact
  • Werken bij

LACCS-methodiek: leren en ontwikkelen op maat

« Terug naar overzicht
01-10-2025

Op De Kom werken we met de LACCS-methodiek: Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding. Deze methodiek helpt ons om onderwijs en zorg voor kinderen met een ernstige meervoudige beperking (emb) goed vorm te geven.

De LACCS-methodiek richt zich op wat écht belangrijk is in het leven van een kind: zich prettig voelen, gezien worden en mee kunnen doen. Op De Kom zetten we deze aanpak in om eigenaarschap te stimuleren, onderwijs inclusiever te maken en de kwaliteit van leren zichtbaar te houden.

Leerlingen ervaren invloed

Met LACCS letten we op signalen van onze leerlingen en reageren we hierop. Zo voelt een leerling zich gezien en gehoord. Ook geven we kinderen de kans om keuzes te maken en initiatief te nemen. Door zelf te ervaren, ontdekken en meedoen groeit het gevoel van eigen regie.

Leraren begeleiden eigenaarschap

Onze leraren krijgen scholing en ondersteuning om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten. Tijdens studiedagen en cursussen leren zij hoe de LACCS-methodiek hierbij kan helpen, steeds passend bij de mogelijkheden van de leerling.

Ouders zijn partners

Ouders kennen hun kind het beste. Daarom betrekken we hen altijd bij het opstellen van het LACCS-handelingsplan. Dit gebeurt tijdens de Goed Leven Gesprekken en als dat nodig is in ontwikkelingsfasegesprekken. Zo zorgen we samen voor de juiste aanpak.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Werken met LACCS vraagt om goede samenwerking. Het team moet draagkracht hebben en gemotiveerd zijn. Coaching en sturing vanuit het management en scholing vanuit Punt Speciaal zijn daarbij belangrijk. Daarnaast zorgen we voor tijd en ruimte om samen te overleggen.

Iedereen doet mee

Dankzij LACCS wordt het onderwijs inclusiever. Elke leerling krijgt de kans om mee te doen op zijn of haar niveau. Soms gaat dit om hele kleine, maar waardevolle stapjes. Binnen onze leerroute 1-klassen is en wordt het team hiervoor geschoold.

Samen leren en beleven

We passen ruimtes en materialen aan, zodat leerlingen mee kunnen doen. Ook nemen we hen mee naar gezamenlijke activiteiten in de school, zoals muzieklessen of vieringen. Zo leren ze samen met andere klassen.

Leren buiten de school

Veel leerlingen leren het beste door ervaringen. Daarom trekken we eropuit: wandelen, naar het zwembad, de kinderboerderij of de speeltuin. Ook uitstapjes naar theater of later stages horen daarbij. Zo ontdekken kinderen stap voor stap de wereld buiten school.

Ontwikkeling zichtbaar maken

Bij emb-leerlingen zijn toetsresultaten vaak niet geschikt. Daarom werken we met persoonlijke doelen in het LACCS-handelingsplan. Samen met ouders stellen we deze doelen vast tijdens een Goed Leven Gesprek.

Afstemmen op mogelijkheden

We stemmen doelen en trajecten af door goed te kijken en te luisteren naar de leerling. Daarbij werken we samen met ouders en andere professionals, zoals logopedisten, fysiotherapeuten en begeleiders.

Vastleggen en volgen

We leggen de plannen en evaluaties zorgvuldig vast in systemen als Parnassys en Schoolaris. Zo houden we de ontwikkeling van iedere leerling goed in beeld.

LACCS en onze missie

De LACCS-methodiek helpt ons om onze missie waar te maken: het best passend toe leiden naar de best passende plek. Door te kijken naar de vijf LACCS-gebieden zien we beter wat een leerling nodig heeft en of het leven op school en thuis in balans is. Daarmee kunnen we écht maatwerk leveren, passend bij de fase waarin de leerling zit.

Deze website maakt gebruik van cookies

Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Door op 'Alles toestaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookies instellingen Alles toestaan

Direct naar

  • Home
  • Documenten
  • Over Punt Speciaal
  • Werken bij
  • Contact

Onze scholen

  • De Cambier
  • Mikado
  • St. Maartenschool
  • Talita Koemi
  • Werkenrode School

Contact

Pa Hoeklaan 2
6651 TG Druten

0487 581600

secretariaat@de-kom.nl

Inloggen

  • Inloggen ouders
  • Inloggen personeel
© 2025 Punt Speciaal onderwijsgroep
  • Privacyverklaring
  |  
  • Website door: I-Pulse